ANALIZĂ. Scandalul declanşat la Kaufland Odorheiu Secuiesc, doar vârful aisbergului

September 6, 2017 • sovinism maghiar • Views: 995

Inspectorii pentru protecţia consumatorului din Harghita au amendat, vineri, cu suma de 10.000 lei supermarket-ul Kaufland din Odorheiu Secuiesc pentru comportament incorect faţă de consumatori, după ce s-a constatat că două dintre angajate nu vorbesc limba română, transmite publicația Informația Harghitei.

Vezi și DECLARAȚII INCALIFICABILE ale liderului UDMR Covasna. O instituție a statului este comparată cu Ku Klux Klan

Controlul a avut loc după ce în mediul online a apărut o înregistrare din care reiese că un client nu ar fi fost servit la respectivul supermarket din Odorhei pentru că era român şi nu vorbea limba maghiară.

Comisarul şef adjunct al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Harghita, Laurenţiu Moldovan, a declarat că amenda de 10.000 lei „s-a dat pentru comportament incorect faţă de consumatori”, după ce s-a constatat că două dintre angajate nu vorbesc limba română. „S-a constatat şi la data controlului că femeile de acolo nu vorbesc limba română, una nu vorbeşte deloc şi una doar puţin”, a spus Laurenţiu Moldovan.

Incidentul are istorie şi are continuitate

Potrivit datelor furnizate de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Harghita, în ultimii ani s-au înregistrat mai multe reclamaţii şi au fost aplicate sancţiuni pentru abateri de la legislaţia privind folosirea limbii române la informarea consumatorilor.

Astfel, în anul 2014 în magazinele unui supermarket (Merkur) unde s-au comercializat preponderent produse alimentare din import (Ungaria) s-au expus la comercializare produse alimentare cu lipsa traducerii in limba română a etichetei. Pentru abaterile constatate s-au aplicat trei amenzi contravenţionale de 5.000 lei, s-a dispus măsura remedierii deficienţelor.

În anul 2015 s-au înregistrat 3 reclamaţii: la un restaurant din Gheorgheni s-a reclamat faptul că pe panoul publicitar expus la intrarea în local informaţiile sunt doar în limba română. Reclamaţia s-a dovedit a fi întemeiată. S-a întocmit proces-verbal de constatare a contravenţiei cu sancţiunea amenzii contravenţionale în valoare de 5.000 lei; la un magazin de textile din Gheorgheni s-a reclamat faptul ca la intrarea în magazin informaţiile sunt doar în limba română. Reclamaţia s-a dovedit a fi întemeiată operatorului economic aplicându-se sancţiunea amenzii contravenţionale în valoare de 3.000 lei; în supermarket-ul din Odorheiu Secuiesc (Kaufland) s-a reclamat faptul că reclamele sunt expuse doar în limba maghiară. În urma controlului s-a constatat că cele reclamate sunt întemeiate, motiv pentru care s-a aplicat sancţiunea amenzii contravenţionale în valoare de 5.000 lei.

În anul 2016 s-au înregistrat 5 reclamaţii: la o pensiune din Ciumani s-a reclamat faptul că nu sunt pliante în limba română şi personalul nu cunoaşte bine limba română. Reclamaţia s-a dovedit a fi întemeiată. S-a întocmit proces-verbal de constatare a contravenţiei cu sancţiunea de 5.000 lei şi măsura remedierii deficienţelor; la Topliţa s-a reclamat faptul ca un Circ din Budapesta nu a afişat şi în limba română programul. Reclamaţia s-a dovedit a fi neîntemeiată. Pozele realizate la faţa locului au demonstrat că sunt informaţi consumatorii şi în limba română; s-a reclamat faptul că la berea Csíki Sör, promoţia Noe Barkaja era realizat cu material publicitar exclusiv în limba maghiară. Reclamaţia s-a dovedit a fi întemeiată, întocmindu-se proces-verbal de constatare a contravenţiei cu măsura opririi publicităţii doar în limba maghiară. Amenda aplicată 5.000 lei; la Odorheiu Secuiesc s-a reclamat faptul că pe autoutilitara Poliţiei locale nu este inscripţionată în limba română Poliţia Locală. Cu ocazia controlului s-a întocmit proces-verbal şi s-a dispus măsura remedierii deficienţei; s-a reclamat faptul că la Miercurea-Ciuc s-a organizat un eveniment cultural religios la care nu au fost realizate materiale de promovare în limba română. Cu ocazia controlului, Primăria, ca şi co-organizator, s-a angajat că la următoarele evenimente organizate să realizeze şi în limba română informarea.

În anul 2017 au fost reclamaţi 3 operatori economici: s-a reclamat faptul că la un supermarket din Odorheiu Secuiesc nu sunt afişate toate informaţiile în limba română pentru consumatori. Reclamaţia s-a dovedit a fi întemeiată, aplicându-se sancţiunea amenzii contravenţionale în valoare de 3.000 lei şi s-a dispus măsura remedierii deficienţei; la un magazin de mobilă s-a reclamat faptul că panoul de publicitate nu conţine informaţiile în limba română. La data controlului, panourile nu mai erau montate în zona respectivă. Pentru singurul panou găsit la magazin cu lipsa informaţiilor în limba română s-a întocmit proces-verbal de constatare a contravenţiei cu avertisment; la o bancă s-a reclamat faptul că a montat în oraşul Gheorgheni panouri publicitare doar în limba maghiară. La data controlului, panourile au fost demontate şi operatorul economic s-a angajat că va regândi modul de a afişa materialele publicitare în viitor.

 Controale în toate judeţele-problemă: Harghita, Covasna, Mureş

Inspectorii pentru Protecţia Consumatorului s-au autosesizat şi au declanşat controale în judeţele Harghita, Covasna şi Mureş, după apariţia în mediul online a respectivei înregistrări.

Comisarul şef al Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorilor, Regiunea Centru Braşov, Sorin Susanu, a declarat, conform AGERPRES, că această problematică se află în atenţia instituţiei pe care o reprezintă, mai ales că în ultima vreme au mai fost înregistrate reclamaţii legate de abateri privind informarea în limba română, acelaşi lanţ de magazine fiind sancţionat tocmai din acest motiv.

„Autosesizarea nu se referă doar la judeţul Harghita, ci am considerat necesară o verificare în toate cele trei judeţe în care există o coexistare a românilor şi maghiarilor, respectiv Covasna, Harghita şi Mureş. Chestiunea această de autosesizare vine în principal de la problema existentă, dar nu lăsăm deoparte nici problematica pe care noi deja o avem şi discutăm despre zeci de probleme similare în ultima perioadă de timp, inclusiv o chestiune similară la agentul economic în această cauză, care a mai fost sancţionat de noi. (…) Din punctul meu de vedere, cel puţin cum arată în faţa mea un astfel de raport, e o chestiune pe care o privesc cu atenţie, pentru că la orice sancţiune se realizează şi o consiliere cu agentul economic, în care comisarul explică tot ce înseamnă norme legale; pot să mă gândesc că nu s-a înţeles foarte bine această problemă”, a precizat Sorin Susanu.

Acesta a spus că se va analiza situaţia de la faţa locului, dar a punctat că trebuie să se ţină cont de faptul că, potrivit legislaţiei, „o faptă este sancţionată atunci când organul constatator constată existenţa unei fapte”.

Comisarul şef Susanu şi-a exprimat speranţa că, în acest caz, se va sesiza şi Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, amintind că el a fost cercetat pentru că ar fi desfăşurat acţiuni de natură etnică la controalele pe care le-a efectuat la un târg de produse tradiţionale organizat la Miercurea-Ciuc.

„Discutăm despre un spectru larg de probleme, dacă ne referim la această chestiune. De la problema când s-a intervenit asupra faptului că era o maşină a poliţiei locale inscripţionată (maşina Poliţiei Locale din Odorheiu Secuiesc care a fost, iniţial, inscripţionată doar în limba maghiară – n.r.), despre supărarea asupra faptului că am intervenit şi am controlat târgul de produse tradiţionale organizat de Consiliul Judeţean, chestiune care a atras, cu ghilimelele de rigoare, autosesizarea Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării împotriva mea, unde, dacă nu aş fi avut ajutorul şi sprijinul presei ar fi fost foarte greu să demonstrez că ceea ce minţeau ei acolo nu este aşa. Sper că, în cazul acesta, care din punctul meu de vedere este mult mai evident, se va autosesiza Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării. Pentru că eu pot înţelege că dacă se întâmplă numai în celălalt sens, în sensul în care cineva e deranjat că noi controlăm acolo, poate fi şi o altfel de interpretare”, a conchis Sorin Susanu.

De altfel, preşedintele Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a anunţat că, în urma relatărilor din presă privind incidentul de la supermarket, „a demarat procedura de autosesizare, urmând să se adopte măsurile legale”.

Prefectul de Harghita solicită măsuri pentru evitarea posibilelor incidente similare

Prefectul judeţului Harghita, Adrian Jean Andrei, a solicitat, ieri, conducerii supermarket-ului Kaufland din Odorheiu Secuiesc să transmită măsurile care au fost luate sau urmează să fie luate în cazul vânzătoarei care nu ar fi servit un cumpărător pentru că era român.

În solicitarea trimisă supermarket-ului, prefectul spune că „a luat act cu îngrijorare de incidentul petrecut între un cumpărător şi un vânzător” şi cere un punct de vedere legat de acest aspect, dar şi să-i fie comunicate măsurile luate pentru ca aşa ceva să nu se mai repete.

„Prefectul judeţului Harghita, în calitate de garant al respectării Constituţiei şi al legilor care guvernează România, vă solicit un punct de vedere cu privire la acest incident, respectiv măsurile pe care le-aţi dispus sau pe care urmează să le dispuneţi pentru ca astfel de acţiuni ale unor cetăţeni români, indiferent de etnie, să nu se mai producă. Totodată, considerăm că astfel de manifestări ale unor cetăţeni nu pot decât să aducă atingere atât ordinii şi siguranţei cetăţenilor, cât şi relaţiilor interetnice la nivel de comunitate locală”, se arată în solicitarea trimisă supermarket-ului.

Adrian Jean Andrei a declarat că astfel de manifestări nu sunt binevenite în judeţ şi a făcut apel la înţelepciune, arătând că trebuie respectat articolul din Constituţie potrivit căruia limba română este limba oficială a statului.

„Astfel de manifestări şi incidente nu sunt binevenite în Harghita, un judeţ în care convieţuirea paşnică şi respectul reciproc trebuie să primeze. În acelaşi timp, articolul din Constituţie potrivit căruia limba oficială în România este limba română este în vigoare şi orice cetăţean, indiferent de etnie, are obligaţia să-l respecte. Dezamorsarea unor astfel de incidente trebuie făcută cu raţionament, dar şi cu înţelegere de fiecare parte, pentru ca ele să nu se mai repete. Într-o ţară europeană, astfel de incidente nu-şi au locul, de aceea fac apel la cetăţenii din Harghita, dar şi la cei care vin în vizită să dea dovadă de înţelepciune şi de respect pentru legile României”, a declarat Adrian Jean Andrei.

Indiferent dacă este vorba, în cazul cu pricina, despre necunoaşterea limbii române ori despre refuzul de a o vorbi, astfel de incidente sunt, în această zonă, doar partea vizibilă a aisbergului creat de viziunea etnocentristă despre învăţământ a tuturor formaţiunilor politice maghiare din România şi a politicii revanşarde promovate sistematic de acestea, care generează şi stimulează, la persoanele mai slabe de minte sau predispuse la astfel de gesturi, sentimente de adversitate şi chiar ură faţă de români.

(Sinteză de G. Mihail)

FOTO: 2015. Banner exclusiv în limba maghiară la Kaufland Odorheiu Secuiesc

Voi ce părere aveți? Vă aștept comentariile.

Tags: , , , , ,

One Response to ANALIZĂ. Scandalul declanşat la Kaufland Odorheiu Secuiesc, doar vârful aisbergului

  1. Stefăniţă says:

    Vă reamintesc că primarul Raduly Robert Kalman , a fost amendat de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării , după ce acesta a declarat fără echivoc că :
    „ Astăzi este ziua în care trebuie să spunem clar: cunoaşterea limbii maghiare este obligatorie, nu discriminatorie, ci obligatorie în Miercurea Ciuc, începând de la prefect, corespondenţii televiziunilor şi radiourilor româneşti, toată lumea care trăieşte din impozitele secuilor trebuie să ne cunoască limba, limba noastră maternă”.

    Vânzătorii de la Kaufland nu au făcut altceva decât să aplice în practică această directivă a liderilor maghiari de acolo, aşa încât nu aveţi nici un motiv să vă îndoiţi de autentcitatea scenelor de felul celor descrise în filmuleţul prezentat de un cetăţean pe care d-ta îl critici fără rost
    Cât despre „dreptul”cetăţenilor unei ţări de a nu cunoaşte limba ţării ai căror cetăţeni sunt,vă atrag atenţia că noi vorbim aici despre discriminarea unui cetăţean român care nu se poate aproviziona, sau nu poate avea acces la nişte servicii în ţara lui, atunci cînd vorbeşte limba sa natală, care este întâmplător şi limba oficială a ţării sale (adică limba română), pe motiv că nu ştie limba unui minoritar…
    Te întreb pe dumneata, cum crezi că s-ar simţi un ungur din România în faţa unei vânzătoare tătăroaice din Constanţa, care ar refuza să-l servească pe motiv că acesta nu ştie limba tătară?
    Ce zici, ar ţipa ca din gură de şarpe că e discriminat ?
    Cred că ar fi bine să încerci să reflectezi serios asupra articolului 13 din Constituţia României şi asupra semnificaţiei sintagmei „limba oficială”.
    Nu crezi că rostul unei limbi oficiale este şi acela de comunicare interetnică?
    Ce facem,ne apucăm după mintea unor imbecili, să învăţăm cu toţii maghiară, germană, turcă, tătară, ţigăneşte, ucraineana, sârbă,croată, slovacă,bulgară,armeana, rusă,albaneză,greacă, idiş şi alte limbi minoritare, sau vorbim între noi româneşte ?
    Ce să facă un ucrainean sau un turc din România, să înveţe limba maghiară special pentru momentul istoric în care va dori să cumpere mititei de la Kaufland Harghita, sau să insiste ca unguroaica de la ghişeu să vorbească limba oficială a ţării noastre, România?
    Ai un răspuns serios ?.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Nu rata noutățile! Conectează-te!

Send this to a friend