EXCLUSIV. Proiect de lege-bombă adoptat tacit de Senat: limba maghiară devine limbă oficială în Ardeal; drapelul Ungariei va putea fi arborat pe instituții publice/Comisia juridică a dat aviz pozitiv

May 1, 2020 •Parlamentul Romaniei •Views: 596

Senatul a adoptat tacit, în data de 8 aprilie a.c., o propunere legislativă privind Codul administrativ inițiată de UDMR care va oficializa practic limba maghiară în Transilvania și va permite arborarea drapelului Ungariei și a steagului secuiesc pe instituțiile publice ale statului român.

Citește și EXCLUSIV. Un proiect al UDMR privind Statutul autonomiei personale a comunităţii maghiare din România așteaptă din 2004 la Senat

Propunerea a fost inițiată de mai mulți senatori și deputați UDMR și a fost depus în Parlament în octombrie 2019.

Potrivit art. 94 alin. 1 din propunerea legislativă privind Codul administrativ adoptată tacit de Senat „În unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale în care cetățenii aparținând unei minorități naționale au o pondere de peste 20% din numărul locuitorilor, autoritățile administrației publice locale, instituțiile publice aflate în subordinea acestora, organismele prestatoare de servicii publice și de utilitate publică de interes local sau județean, precum și prefecturile, serviciile publice deconcentrate, Inspectoratele Județene ale Poliției Române, au obligația să asigure în raporturile cu aceștia, folosirea limbi minorității naționale respective, în conformitate cu prevederile Constituției, ale prezentului Cod și ale tratatelor internaționale la care România este parte”.

În prezent, prevederea care reglementează utilizarea limbii materne a cetățenilor care aparțin unei minorități naționale în administrația publică locală și serviciile publice deconcentrate este art. 94 alin. 1 din O.U.G. nr. 57/2019 care prevede că „În unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale în care cetățenii aparținând unei minorități naționale au o pondere de peste 20% din numărul locuitorilor, stabilit la ultimul recensământ, autoritățile administrației publice locale, instituțiile publice aflate în subordinea acestora, precum și serviciile publice deconcentrate asigură folosirea, în raporturile cu aceștia, și a limbii minorității naționale respective, în conformitate cu prevederile Constituției, ale prezentului cod și ale tratatelor internaționale la care România este parte”.

Noutatea adusă de propunerea UDMR privind Codul administrativ adoptată tacit de Senat pe 8 aprilie a.c. este obligativitatea asigurării folosirii limbii materne și lărgirea sferei de aplicare la Poliția Română. Dacă propunerea va fi adoptată și de Camera Deputaților, camera decizională, Poliția Română, o structură din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, deci a administrației publice centrale a statului, va fi obligată să permită utilizarea limbii maghiare în relația cu cetățenii români de etnie maghiară.

Fragment din propunerea legislativă privind Codul administrativ adoptată de Senat în data de 8 aprilie a.c.

Pragul de 20% pentru utilizarea limbii materne în relația cu instituțiile publice este eliminat

Propunerea UDMR privind Codul administrativ adoptată tacit de Senat menține și chiar lărgește prevederea din O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ care creează, practic, cadrul legal pentru oficializarea limbii maghiare în toată Transilvania. Astfel, art. 94 alin. 2 din propunerea UDMR privind Codul administrativ adoptată tacit de Senat prevede că „Autoritățile și instituțile publice, precum și celelelate entități juridice prevăzute la alin. (1), prin hotărârea organelor lor deliberative sau după caz, organelor de conducere pot decide asigurarea folosirii limbii minorităților naționale în unitățile administrativ-teritoriale în care cetățenii aparținând minorităților naționale nu ating ponderea prevăzută la alin. (1)”.

Citește și ANALIZĂ. Demontarea unui mit al propagandei maghiare: revendicările maghiarilor ar fi legitimate de Rezoluția Unirii din 1 Decembrie 1918?

Această prevedere, prezentă într-o formă mai restrânsă și în O.U.G nr. 57/2019, adoptată tacit de Senat în data de 8 aprilie a.c. dă posibilitatea utilizării limbii materne chiar și acolo unde ponderea populației minoritare nu atinge pragul de 20%. Practic, pragul de 20% este în mod neconstituțional desființat de această prevedere din propunerea UDMR privind Codul administrativ care reprezintă o noutate în sistemul administrativ românesc.

Drapelul Ungariei și steagul secuiesc vor putea fi arborate pe instituțiile publice ale statului român

Noutatea adusă de propunerea UDMR privind Codul administrativ adoptată tacit de Senat în data de 8 aprilie a.c. este cea de la art. 94 alin 3 referitoare la simboluri ale minorității care pot fi utilizate alături de drapelul național al României: „Autoritățile administrației publice locale, instituțiile publice aflate în subordinea acestora, organismele prestatoare de servicii publice și de utilitate publică de interes local sau județean prevăzute la alin. (1), prin hotărârea organelor lor deliberative sau după caz, organelor de conducere pot adopta și folosi, alături de însemnele oficiale ale României și alte însemne, simboluri care exprimă identitatea etnică, istorică, culturală și economică a cetățenilor aparținând mnorității naționale, locuitori ai unității administrativ-teritoriale în cauză”.

Această prevedere adoptată tacit de Senatul României creează cadrul legal care va permite arborarea drapelului Ungariei și a steagului secuiesc pe instituțiile publice ale statului român. Asta pentru că în februarie 2019 Congresul UDMR, care a avut loc în zilele de 22 și 23 februarie, la Cluj-Napoca, a adoptat, cu unanimitate de voturi, ca steagul roşu, alb şi verde, drapelul Ungariei, să fie simbol naţional propriu al comunităţii maghiare din România, alături de steagul Ţinutului Secuiesc, de imnul Ungariei şi de imnul Ţinutului Secuiesc. Decizia Congresului UDMR reprezintă în esență un veritabil act de trădare națională venit din partea UDMR. În același mod poate fi catalogat și decizia Senatului României de a adopta tacit o propunere legislativă care pune în practică decizia Congresului UDMR din februarie 2019 (mai multe detalii aici).

Citește și ANALIZĂ. Cinci motive de bun simț pentru care UDMR este o organizație extremistă, șovină și antiromânească

Propunerea are aviz favorabil de la Comisia juridică a Senatului

Propunerea UDMR care va oficializa limba maghiară în Transilvania și va permite arborarea drapelului Ungariei și a steagului secuiesc pe instituțiile publice ale statului român are aviz favorabil din partea Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunităţi şi validări de la Senat, comisie condusă de senatorul PSD Șerban Nicolae (detalii aici).

Fișa propunerii legislative poate fi următiră aici. Textul propunerii legislative poate fi consultat aici.

FOTO: Senatul României/ct100.ro

Voi ce părere aveți? Aștept comentariile voastre.

DISCLAIMER Atenție! Postați pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiți aici regulamentul: Termeni legali și Condiții

Tags: , , , , ,

Voi ce părere aveți? Aștept comentariile voastre.

DISCLAIMER Atenție! Postați pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiți aici regulamentul: Termeni legali și Condiții

6 Responses to EXCLUSIV. Proiect de lege-bombă adoptat tacit de Senat: limba maghiară devine limbă oficială în Ardeal; drapelul Ungariei va putea fi arborat pe instituții publice/Comisia juridică a dat aviz pozitiv

  1. George Baba says:

    Ce as putea comenta fara SA am repercusiuni din partea acestui guvern corupt fara scrupule… Opinia mea este ca pentru a face se au facut trebuie facut un referendum si cerut parerea romanilor.. trebuiesc desfiintate toate partidele care au participat la acest eveniment

  2. Remus says:

    E neconstitutionala deci nelegala. Iar Psd…interesant ca e a 2 initiativa girata de psd, chiar sprijinita. Psd e pe felie cu Rusia ca si Ungaria?

  3. balint says:

    Scrieți că obligativitatea este o noutate.
    „În unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale în care cetățenii aparținând unei minorități naționale au o pondere de peste 20% din numărul locuitorilor, stabilit la ultimul recensământ, autoritățile administrației publice locale, instituțiile publice aflate în subordinea acestora, precum și serviciile publice deconcentrate asigură folosirea, în raporturile cu aceștia, și a limbii minorității naționale respective, în conformitate cu prevederile Constituției, ale prezentului cod și ale tratatelor internaționale la care România este parte”

    Aici de unde reiese că nu este obligatorie asigurarea folosirii limbii materne?

    Și nu înțeleg, de ce este o problemă că fiecare om, atât românul, cât și minoritarul, își poate folosi limba maternă în relația cu autoritățile locale?

    Mulțumesc

    • Dan Tanasa says:

      Nu uzul ci abuzul este problema. Și faptul că se obligă și la autoritățile publice centrale este problema. Și faptul că românii sunt epurați etnic din instituțiile publice mai este problema. Dacă nu înțelegi diferența dintre „asigură” și „au obligația” mă tem că nu te pot ajuta.

      • balint says:

        Cu tot respectul, în propunerea scrie că “au obligația să asigure …”, iar în legea care este acuma în vigoare scrie că “asigură …”. Deci și în momentul de față, dacă autoritățile nu asigură folosirea limbii materne, încalcă legea. Sau greșesc? Cu tot respectul întreb.

        • Art 94 says:

          Asigurarea se refera la facultatea oricarui membru al unei minoritati de 20% de a putea folosi limba materna in adresarea administratiei LOCALE fara implicare la nivel central, in limitele posibilitatilor, astfel completand limba romana cu o ingaduinta la nivel local, nu inlocuirea cum se cere prin modificare.
          Obligativitatea va naste o legatura juridica mai stricta , regimul sanctionator va fi altul, cu atat mai mult ca se includ aici organe centrale. In conditiile in care o administratie nationala trebuie sa vorbeasca limba nationala, sa permiti asa ceva ar insemna sa incurajezi nevorbirea limbii, ori a nu stii nu trebuie menajat ci dimpotriva , acestea sunt concesii nenecesare luandu se in considerare politica statului deja ingaduitoare fata de minoritati.
          Alineatele 2 si 3 in schimb nu trebuie explicate , sunt ilegale, judecand dupa faptul ca avem o limba si un steag national.

Leave a Reply to Art 94 Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Send this to a friend
Salutare! Cred că asta te-ar putea interesa: "EXCLUSIV. Proiect de lege-bombă adoptat tacit de Senat: limba maghiară devine limbă oficială în Ardeal; drapelul Ungariei va putea fi arborat pe instituții publice/Comisia juridică a dat aviz pozitiv"! Acesta este linkul: https://www.dantanasa.ro/exclusiv-proiect-de-lege-bomba-adoptat-tacit-de-senat-limba-maghiara-devine-limba-oficiala-in-ardeal-drapelul-ungariei-va-putea-fi-arborat-pe-institutii-publice-comisia-juridica-a-dat-aviz-pozitiv/