Istoricul Vasile Lechințan: 15 martie 1848 înseamnă amintirea unei crunte perioade de teroare pentru români

March 15, 2013 •15 martie 1848 •Views: 12821

Având în vedere faptul că azi este 15 martie iar comunitatea maghiară din România sărbătorește ziua maghiarilor de pretutindeni, prilej cu care liderii maghiari se vor întrece în declarații care mai de care mai sfidătoare la adresa României și a românilor, l-am rugat pe istoricul Vasile Lechințan din Cluj-Napoca să ne explice însemnătatea acestei zile pentru maghiarii și românii din Ardeal.

Domnia sa a avut amabilitatea de a răspunde întrebărilor mele. Îi mulțumesc și pe această cale.

Dan Tanasă: Au maghiarii ce să sărbătorească la 15 martie ? 

Vasile Lechinţan: Desigur că au, partea luminoasă a Revoluţiei ungare de la 1848, când la Pesta şi Buda (azi Budapesta, Ungaria) s-a declanşat revoluţia împotriva dominaţiei habsburgice, momentul fiind prielnic urmare revoluţiilor începute deja în Imperiul Austriac. S-au formulat 12 puncte în programul revoluţiei maghiare, printre care libertatea presei, desfiinţarea cenzurii, egalitate în faţa legii în chestiunile civile şi religioase, plata dărilor de toţi deopotrivă, desfiinţarea iobăgiei, deţinuţii politici de stat să fie eliberaţi, puncte de o deosebită importanţă pentru accedere la progres, libertate şi civilizaţie. Din păcate, punctul 12 al programului prevedea uniunea Ardealului cu Ungaria, neţinându-se cont de voinţa românilor majoritari în Transilvania şi de aici a pornit dezastrul…

Dan Tanasă: Ce înseamnă pentru românii transilvăneni ziua de 15 martie 1848?

Vasile Lechinţan: Înseamnă amintirea unei crunte perioade de teroare care a urmat, amintirea războiului civil şi a jertfelor numeroase în populaţia civilă românească: copii de vârste diferite, femei, bătrâni ucişi nevinovaţi, preoţi şi dascăli schingiuiţi, case si chiar sate întregi incendiate de către gardiştii secui şi maghiari, distrugerea prin incendiere a unei comori uriaşe a românilor, şi anume arhiva Episcopiei Ortodoxe de la Sibiu, amintirea ameninţărilor teroriste ale lui Kossuth adresate românilor care nu i se supun, într-un cuvânt amintirea terorismului maghiar de atunci. Cuvântul terorism este relevat de documentele de epocă, nu este o asociere hazardată de acum. Şi abia astăzi ne dăm seama, concret, ce s-a-ntâmplat atunci, pentru că în anul trecut s-au publicat trei volume şi două studii importante pe tema victimelor româneşti de la 1848-1849, autori şi editori de documente fiind dr. Dumitru Suciu (cu o echipă) de la Cluj-Napoca, dr. Ana Hancu de la Târgu Mureş, Elena Mihu de la Târgu Mureş şi eu, Vasile Lechinţan. Documentele sunt cutremurătoare şi iată că abia la 165 de ani de la dezastru sunt publicate şi urmează şi alte volume la care se lucrează în prezent. Trebuie să ştim exact ce s-a-ntâmplat atunci. De aceea românii şi saşii sunt toleranţi în privinţa sărbătoririi de către maghiari a acestei zile de 15 martie, pornind de la partea luminoasă a evenimentului şi consider că şi maghiarii conştienţi îşi asumă cu responsabilitate şi demnitate trecutul istoric netrunchiat, pentru că jertfele pentru libertate umană de atunci să nu fi fost făcute în zadar.

FOTO: Istoric Vasile Lechintan, foto Otilia Muresan

Voi ce părere aveți? Vă aștept comentariile.

Tags: , , , , , , , , ,

Voi ce părere aveți? Aștept comentariile voastre.

DISCLAIMER Atenție! Postați pe propria răspundere!
Înainte de a posta, citiți aici regulamentul: Termeni legali și Condiții

12 Responses to Istoricul Vasile Lechințan: 15 martie 1848 înseamnă amintirea unei crunte perioade de teroare pentru români

  1. Sorin-Iulian Floruț says:

    În spiritul pro-ungarist devenit deja tradițional, sursa Wikipedia ne transmite – pe un ton aparent obiectiv și echidistant -cam ceea ce ar dori ungariștii să se spună despre revoluția ungară. Dorință care nu ar deranja deloc dacă măcar ar spune tot adevărul și n-ar oculta șovinismul și antidemocratismul unui fenomen care a început ca o revoluție națională democratică, justă și justificată, vizând eliberarea ungurilor de sub Habsburgi, dar a ajuns foarte repede să se transforme în opusul ei, prin nesocotirea și reprimarea sângeroasă a dorinței legitime de libertate națională a croaților, slovacilor și românilor, în scopul realizării unui stat ungar care să includă CU FORȚA, adică ÎMPOTRIVA VOINȚEI LOR, națiunile croată și slovacă, precum și teritoriul majoritar românesc al Marelui Principat al Transilvaniei, la vremea aceea tot provincie habsburgică, dar cu organizare proprie, pe care îl anexează în mai 1848, ÎN POFIDA DORINȚEI EXPRIMATE DE NAȚIUNEA ROMÂNĂ MAJORITARĂ! Descalificant, jenant și incompatibil cu revoluția și pentru niște ”revoluționari” a fost faptul că au utilizat în scopul ocupării Ardealului organismul MEDIEVAL al dietei ardelene, în care românii nu erau reprezentați conform proporției lor în populația marelui principat, dietă care a votat ”unirea” Ardealului cu Ungaria. Fără scrupule, ”revoluționarii unguri” au acceptat entuziast votul dietei ardelene (fără membri români!) chiar dacă asta a avut ca efect blocarea aplicării în Ardeal a ”legilor din aprilie”. Adică revoluția ungară s-a pus în Ardeal în slujba nobilimii ardelene, care NU DOREA NICI UN FEL DE SCHIMBARE A STĂRII DE LUCRURI EXISTENTE ÎNAINTE DE REVOLUȚIE! Altfel spus, revoluția ungară s-a apucat în Ardeal să conserve situația de dinaintea revoluției, sau să apere starea de lucruri pe care în Ungaria o doreau desființată! Și de ce au făcut asta? Pentru ca nobilimea ungară ardeleană să sprijine revoluția! Ce interes avea aceasta? Ca nu cumva românii majoritari să obțină dreptul de a participa la viața politică, de a fi recunoscuți ca națiune și a fi reprezentați în dietă conform proporției lor în populația principatului! Ceea ce ar fi fost o revoluție pașnică în Ardeal, astfel lichidându-se sistemul medieval al stărilor / națiunilor privileagiate. Mai mult, conducerea Ardealului de către revoluționarii români ar fi avut ca efect aplicarea prevederilor programului revoluționar al românilor, adoptat în adunarea de la Blaj, din mai 1848, numit ”Petițiunea Națională”, ceea ce ar fi însemnat pe de o parte, lichidarea obligațiilor feudale ale țăranilor față de nobili, al cărei rezultat ar fi fost că i-ar fi lăsat pe nobili FĂRĂ FORȚĂ DE MUNCĂ pe domeniile lor, iar pe de altă parte, prin acordarea drepturilor naționale îndreptățite ale românilor, nobilimea ar fi pierdut conducerea politică a Transilvaniei! Pe scurt, ceea ce a făcut ”revoluția” ungară în Ardeal a fost CONTRAREVOLUȚIE, fiindcă s-a opus și a încercat să înăbușe inclusiv militar, măsurile democratice, în spiritul progresului istoric, ale revoluției românești din Ardeal! Anexarea Ardealului de către unguri și intenția lui Kossuth și acoliților săi de a face din Ungaria multinațională un stat național ungar, cu o singură națiune și o singură limbă – evident, cea UNGARĂ! – adică DESFIINȚAREA / DISTRUGEREA ETNIILOR DE PE TERITORIUL UNGAR a fost TARA CONGENITALĂ A REVOLUȚIEI UNGARE! Punctul 12 al proclamației din Pesta ”UNIO” adică unire, uniune a fost călcâiul lui Ahile al revoluției ungare, fiindcă această ”revoluție”, în numele idealului de libertate națională pentru unguri, oferea etniilor non-ungare aflate sub autoritatea sa alternativa acceptării dispariției lor ca neam prin a deveni unguri sau REZISTENȚA! Etniile din Ungaria au ajuns ”cu spatele la zid” prin politica lui Kossuth și a susținătorilor săi, de aceea nu e de mirare că slovacii s-au răsculat, fără succes, ce-i drept, dar croații și românii chiar au luptat cu succes pentru drepturile lor naționale, refuzate de ”revoluționarii” unguri. Care au dovedit astfel că nu aveau nici un respect pentru democrație și nici pentru drepturile și libertățile altor națiuni! Mai mult, au demonstrat un apetit special pentru reprimarea sângeroasă a opozanților și pentru ungarizarea cu forța a etniilor non-ungare, care urmau să dispară astfel în națiunea ungară dominantă. Ceea ce se va repeta la nivel superior în perioada Kakaniei (dualismul austro-ungar, 1867-1918). Asta este explicația pentru războiul pe mai multe fronturi pe care au ajuns contrarevoluționarii unguri să-l poarte cu națiunile care au refuzat jugul național preconizat de liderii unguri. Contrar a ceea ce afirmă Wikipedia privind ”opoziția militară de succes” a armatei ungare, cum că ar fi fost SINGURA, e de precizat că în Munții Apuseni, conduși de lideri hotărâți, precum Avram Iancu și tribunii săi, în pofida slabei instruiri militare și dotării simbolice cu armament, oricum inferioare asediatorilor, românii au REUȘIT o ”opoziție militară de succes” în fața încercărilor repetate ale armatei ungare de a cuceri acel teritoriu! Armata contrarevoluționară ungară NU A REUȘIT NICI UN MOMENT SĂ CONTROLEZE MUNȚII APUSENI, până la capitularea de la Șiria! Și pentru că tot suntem pe un site al Banatului, dragii noștri separatiști bănățeni (ăia care vor granița Banatului cu alte provincii românești și pașaport pentru extracarpatici ”regățeni”, ”mitici” etc. cred că e util să menționez aici cum în iunie 1848, la adunarea de la Lugoj, românii bănățeni au cerut organizarea Banatului într-un CĂPITĂNAT românesc, condus de un căpitan, care la început ar fi urmat să fie Eftimie Murgu. De ce ”au cerut” românii asta la Lugoj? Pentru că, la începutul revoluției, Banatul era deja de vreo 70 de ani încadrat administrativ în provincia habsburgică Ungaria. Evident, cererea a fost înaintată către Kossuth. care, în semn de aleasă prețuire pentru spiritul multicultural bănățan și din respect frățesc profund pentru dorințele românilor bănățeni, A REFUZAT-O FĂRĂ EXPLICAȚII! Iar ăsta n-a fost singurul refuz al cererilor românilor de către conducătorii lor de alte neamuri. Mai mult sau mai puțin conlocuitoare. Nu peste mult timp, Viena va face același lucru și va îngloba Banatul în provincia ”Voievodatul sârb și Banatul timișan”. Ca răspuns la cererea românilor de a fi toți grupați într-o singură unitate administrativă a imperiului! Se poate observa că în lista bătăliilor ”revoluției” ungare nu figurează nici una dintre cele din Munții Apuseni. Asta apropos de rigoare, exactitate, respect pentru adevăr. Cât despre Jelacic, nu e de mirare că a folosit forțele de care dispunea împotriva dietei ungare și apoi a armatei ungare, căci era nu doar croat, ci și conștient de faptul că victoria ungurilor ar fi însemnat moartea croaților. Cu mai multe mijloace, Jelacic a fost un luptător pentru drepturile naționale ale croaților, amenințate de ”revoluționarii” unguri. Într-un anume fel, Jelacic a acționat în același sens cu Avram Iancu. Chiar dacă ungariștii, ajutați și de ideologia internaționalismului proletar, reproșează atât croaților, cât și românilor că ar fi fost ”manipulați” de Viena, ca să lupte contra revoluției ungare. Ceea ce dovedește că nici azi ungariștii nu acceptă că, puși să aleagă între a dispărea ca neam, devenind unguri și a lupta de partea imperiului, care măcar declarativ le recunoștea existența națională, națiunile amenințate cu dispariția AU ALES LUPTA PENTRU DREPTURILE LOR! Drepturi nerecunoscute de ”revoluționari”!

  2. IOAN says:

    Rusine coalitiei care a acceptat asa ceva, acest UDMR NU ARE CE CAUTA LA GUVERNARE am scapat de Marko Bela si a venit Kelemen Homor care jongleaza in parlament asa cu doreste iar ai nostri accepta orce propunere fara sa cunoasca istoria Romaniei,
    Domnilor din Parlament VA ROG SA INVATATI ISTORIA ROMANIEI, CINE NU O CUNOASTE NU ARA CE CAUTA LA CONDUCEREA ACESTEI TARI

  3. dorel says:

    desigur, astfel de articole sunt binevenite, dar vreau sa fac cateva sugestii. Aceste articole trebuie publicate neaparat in cat mai multe publicatii de limba engleza (buna observatia d. Cristina P.). dar nu este suficient. istoricii ca dl Lenchintan, acad. IA Pop, prof univ. I. Bolovan, etc. sa alcatuiasca enciclopedia crimelor faptuite de acesti “civilizati” contra romanilor de la 896 la 1990 si s-o traduca in cateva limbi straine s-o doneze bibliotecii congresului SUA, altor biblioteci. Grav este ca in scoala nu se mai preda istorie si cu atat mai putin istoria adevarata. Poporul roman (traco-dac) este un popor martir, l-au martirizat cine a poftit: de la romani, huni, cumani, mongoli, unguri, turci-fanarioti, austro-unguri, rusi si ceilalti. Daca ne gandim – de un exemplu – ca Brancoveanu – marele martir crestin – este martirizat cu fii in prezenta ambasadorilor “crestini” fara ca statele respectivilor ambasadori sa miste un deget pentru noi, ca aceleasi state, azi, lichideaza rasa alba a Europei permitand invazia pasnica a musulmanilor realizam dementa-n care traim.. cui ii mai pasa de probelemele contenciosului nostru cu ungurii si secuii? Totusi, trebuie sa ne consemnam cu acribie suferintele indurate in istorie pe aceste locuri, domnilor istorici care mai iubiti Natia (Vorba altui martir roman: “Traiasca Natia! Sus cu Dansa!”)
    si inca o sugestie, daca ea conteaza. Ar fi bine ca tot soiul de “comentarii” cu iz vadit antiromanesc, “transivanism”, “autonomism” si altea secesionisme vadite le-ati bloca. Le stim, nu este nevoie de ele si pe acest blog. procedati cum doriti pentru ca va apartine.

  4. Tudor says:

    Vin zile grele, pregătiți-vă să rezistați dragi români, pentru că ați părăsit pe Dumnezeu, vine urgia peste țara Românească. Cine are minte să ia aminte, cine a părăsit legile Domnului, nu vor scăpa de judecata de aici, și nici ce cea de după moarte. Ateismul și paganismul a adus la ruperea României. Sfinții nu vorbesc niciodată la intamplare, ei prorocesc tot ce le vorbește Bunul Dumnezeu.

  5. […] Așadar, husarii nu promovau costume populare sau cântece populare secuiești sau maghiare, ci erau trupe militare. Husarii nu au fost formațiuni de dansuri populare, de călușari, ci trupe armate. Trupe armate care în 1848 s-au alăturat luptei pentru libertate a maghiarilor, luptă de pe urmă căreia zeci de mii de români din Transilvania au avut de suferit (detalii aici). […]

  6. […] cu fast chiar şi în ţara noastră, reprezintă o zi neagră din istoria României, se scrie pe blogul lui Dan Tanasă. După eforturi apreciabile, Vasile Lechinţan este cel care a oprit mascarada înhumării pe […]

  7. Cristina P. says:

    Domnule Tanasa,
    Va rog sa incurajati cercetatorii romani sa isi publice si in limba engleza cartile lor. Nu franceza, cat engleza ca nu se cunosc. Englezii nu stiu franceza si nici nu vor sa invete si e drept si vice-versa e valabil. IAta peste ce am dat recent. Am parcurs capitolul dedicat autoritarismului in Romania semnat de sociologul Michael MAnn la Editua Cambridge University Press in cartea Fascists. Printre aspectele preponderent negative istorice autorul aduce ca argument “dozens of MAgyars killed when troops fired on their protest meeting in Transilvania 1919”. Brava maica si atat? Nici urma de alte masacre inainte indreptate impotriva romanilor? nimic despre atacurile maghiarilor in perioada asta (razboiul 1917-1919)inainte,nimic! Curat-murdar monser! si lasand gluma la o parte la fel este si analiza evreilor unde se subliniaza “anitsemitismul” romanesc in special din Moldova fara insa sa ia in considerare cauzele la care s-a ajuns acolo. Domnitorul Constantin Mavrocordat a lasat evreii sa intre si sa faca negot in Moldova si atunci cum de s-a ajuns la atitudini impotriva evreilor pe care autorul le numeste cu “generozitate” antisemitism? Nu sunt primele balarii pe care le citesc dar daca marea comunitate a istoricilor nu iese din granitele nationale o sa fie altii care sa spuna povestea si atunci iese ce am citit si ce puteti si dv.
    Iar autorul foloseste aceste exemple ca baza de constructie a unei teorii care sa explice ca atitudinile populatiei autohtone sunt cele au generat regimuri autoritare.Si nu la orice editura. Ci la Cambridge! Asta-i baiul cel mai mare!
    La universitatea la care intentionez sa imi sustin doctoratul datorita situatiilor de plagiat incepe sa se impuna bibliografie doar in limbile de circulatie internationala preponderent. Si chiar daca asta nu e ok si e discriminatoriu comisia da girul si va controla felul in care ai folosit informatia. A trebuit sa caut ca ceea ce am citat in limba romana sa fie dublat pe limba engleza si a fost foarte greu pentru perioada de dupa 1900 (legata si de organismul militar). Deci va rog sa ii rugati sa publice, inclusiv in reviste ISI/Thompson sau altele din reteaua importanta de cercetare internationala. De asemenea astept ziua in care voi putea sa citesc si electronic cartile publicate in Romania in versiune engleza sau romana prin care se inteleg mai mule despre isotira adevarata a poporului meu atat de mincinos pervertita de atati de multi!
    Cu respect, cristina poponete

  8. “Mihălţule! Mihălţule! Botez de sânge! Cu mult sânge de duşman te voi răsplăti! De şapte ori au tras ucigaşii cu puştile asupra bieţilor români, neînarmaţi şi nevinovaţi. Optzeci de români au căzut la pământ din care cincizeci strigau că îi dor rănile, iar 30 erau morţi. Dar, afurisitele fiare în loc să deie cel mai mic ajutor celor nenorociţi, de ei, îşi luară puştile pe umeri şi se întorse înapoi la Aiud”. – Avram Iancu, 6 iulie 1848, la Bucium Abrud, in memoria romanilor ucisi in Masacrul de la Mihalţ, comandat de contele Mikloş Banffy
    http://www.ziaristionline.ro/2013/03/15/ziua-ungariei-este-o-zi-a-crimei-pentru-romani-copii-femei-batrani-preoti-si-dascali-schingiuiti-si-ucisi-nevinovati-interviu-dan-tanasa-vasile-lechintan/

  9. dacos says:

    fara sa fie unitate natinala si guvernanti care sa ia masuri radicale dar legale impotriva acestor persoane….nu facem nimic.Atunci cand unul din acesti oameni care instiga la nerespectarea legilor vor ajunge la inchisoare atunci se vor potoli

  10. MARIOARA says:

    buna ziua, felicitari pentru echipa care s-a ocupat de victimele romanesti de la 1848, 1919 si 1940, dl dr. Dumitru Suciu, dna dr. Ana Hancu si dl Vasile Lechinţan si va multumim, nu trebuie sa ne uitam trecutul, nu trebuie sa ne lasam calcati in picipare, trebuie sa fim mai fermi, mai uniti si sa actionam si noi prompt, nu trebuie sa ne fie frica pentru pamintul,limba,cultura lasate de stramosii nostri.
    Niciodata sa nu uitam ca avem drepturi pe care le-am cistigat cu mari sacrificii.
    Guvernul nostru trebuie sa ia atitudine si sa nu se mai joace cu ungurii, sa fie o lege clara prin care sa le fie interzisa orice manifestare sovina, impotriva poporului roman, asa cum spunea si dl Funar ziua de 15 martie sa fie doliu pentru poporul roman.
    Dumnezeu sa ne ajute sa scapam de ciuma care ne-a cuprins.
    Daca este nevoie vom iesi si in strada cu mic cu mare sa ne aparam tara de un popor necivilizat, crud si barbar.
    Cu stima
    MH

Leave a Reply to Ziua Ungariei este o zi a crimei pentru romani: copii, femei, bătrâni, preoţi şi dascăli schingiuiţi şi ucişi nevinovaţi. Interviu Dan Tanasă – Vasile Lechinţan | Ziaristi Online Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Send this to a friend
Salutare! Cred că asta te-ar putea interesa: "Istoricul Vasile Lechințan: 15 martie 1848 înseamnă amintirea unei crunte perioade de teroare pentru români"! Acesta este linkul: https://www.dantanasa.ro/istoricul-vasile-lechintan-15-martie-1848-inseamna-amintirea-unei-crunte-perioade-de-teroare-pentru-romani/