Eva Iova: Intre multe doici, moare pruncul de foame

June 4, 2010 • discriminarea romanilor, Eva Iova, Romania, Ungaria • Views: 1167

Nu am gasit nicio gradinita în Ungaria, în care se învata limba româna, unde educatoarele sa nu se plânga de lipsa cartilor si materialului didactic în limba româna. Cica, de aceea nu stiu copiii de azi româneste, pentru ca nu au materiale bune, moderne. Si astfel, ele nu pot sa-I învete. Pe de alta parte, si de aceea, pentru ca parintii nu îi învata acasa. Astea toate la un loc într-adevar pot sa fie probleme, dar sa nu uitam un lucru: gradinita româneasca de aceea se numeste româneasca pentru ca se presupune ca acolo copiii învata româneste! Vaicarelile educatoarelor (la fel ca cele ale profesorilor) sunt false. Cheia problemei se afla în primul rând în mâinile lor. Nu ar mai trebui sa astepte nimeni ca va veni cineva de la minister sau de aiurea, care le va aduce manuale, materiale didactice sau metodologice, si cu asta problema se va rezolva de la sine. Azi nici macar nu mai trebuie sa mergi pâna într-o gradinita din România, ca sa vezi cum se lucreaza acolo, pentru ca pe internet gasesti tot ce vrei: poezii, cântece, scenete, filmulete. Trebuie doar sa cauti si sa le adaptezi.Mi-a venit în minte acest lucru vazând deunazi serbarea de ramas bun a prescolarilor din Micherechi, care e adevarat ca a cuprins si câteva cântece si poezii în limba româna, dar marea parte a programului a fost în limba maghiara. Si asta e singura critica pe care pot s-o fac, pentru ca în rest programul copiilor a fost foarte frumos. Toata lauda educatoarelor, care cu siguranta au lucrat mult cu copiii, pentru ca asta s-a vazut. Toti copiii au fost veseli, programul a fost colorat, variat, având o durata de doar 50 de minute, exact cât sa nu se plictiseasca nimeni. Stim ca scuza este ca majoritatea prescolarilor de acum vin din familii mixte. Însa din moment ce parintii si-au dat copilul la gradinita româneasca, aceasta are datoria, chiar obligatia sa-i învete pe copii româneste. Macar la nivelul ca apoi în clasa întâi sa nu trebuiasca luat totul de la început, de la „buna ziua”.Pentru ca oricât am critica scolile si liceul, primele cuvinte românesti copiii trebuie sa le învete, daca nu în familie, atunci la gradinita. Si nu doar poezioare si cântece, ci dialoguri reale, simple, pentru nivelul lor de vârsta. Ajungând acestia la o scoala româneasca, au sansa sa însuseasca limba româna pâna la cel mai înalt nivel.Da, au sansa, au posibilitatea, daca scolile ar lua asta în serios. În scolile românesti din Ungaria, în cele circa 35 de saptamâni de învatamânt, elevii au în general 4 ore de româna pe saptamâna. Daca înmultim, aflam ca un elev învata româna într-un an în 140 de ore, iar în curs de 8 ani în 1120 de ore. Daca presupunem ca elevul îsi continua studiile la liceul românesc, el va avea în curs de 12 ani circa 1680 de ore de româna. În atâtea ore, pe baza sistemului european, se poate obtine atestat de nivel C2, care e de nivel de limba materna. Sigur ca suntem constienti ca nu toti copiii sunt capabili sa obtina acela si nivel, dar totusi, între efortul de pe hârtie si rezultatul real este mult prea mare diferenta.De ce nu ne-a surprins oare vestea pe care am auzit-o deunazi: ca s-a desfiintat Asociatia Pedagogilor Români din Ungaria. Care, de fapt, de mult exista doar pe hârtie. La fel cum multe functioneaza la fel la noi. Doar pe hârtie. Ar putea zice unii ca, în schimb, avem o Comisie de învatamânt la ATRU. Care face ce? Cam cât se vede. Nimic. Fara control, fara ateliere de specialitate, fara schimbarea totala a mentalitatii existente si fara un program serios de reabilitare a scolilor si gradinitelor noastre, în câtiva ani vom putea vorbi doar la timpul trecut despre învatamântul românesc din Ungaria.

Eva Iova, Foaia Romaneasca

Sursa: Romanian Global News

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nu rata noutățile! Conectează-te!

Send this to a friend