SOCANT: dupa mai bine de un an de zile de analize, pentru prima data CNCD constata discriminarea in masa a romanilor din Covasna

Distribuie acest articol!

FORUMUL CIVIC AL ROMÂNILOR

DIN HARGHITA ŞI COVASNA

Sf. Gheorghe, str. Grof Miko Imre, nr. 2, judeţul Covasna

Tel./fax: 0267-313534

Nr. 35 din 20.08.2007

Către .

CONSILIUL NAŢIONAL PENTRU COMBATEREA DISCRIMINĂRII

BUCUREŞTI

Stimaţi membri ai Consiliului,

Forumul Civic al Românilor din Harghita şi Covasna, cu sediul în mun. Sf.Gheorghe, str. Grof Miko Imre, nr. 2, jud. Covasna, în îndeplinirea obiectivelor sale statutare,

În conformitate cu prevederile art.19 alin.(2), art.20 alin. (1) şi (2) şi art. 28 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată şi ale art. 2 alin. (1) lit.f), g) şi k) din Hotărârea Guvernului nr. 1194/2001, privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării, modificată şi completată,

Vă înaintează prezenta

SESIZARE

privind faptele de discriminare flagrantă a întregii comunităţi a cetăţenilor de naţionalitate română şi de altă naţionalitate decât cea maghiară din judeţul Covasna (germani, rromi, evrei, etc.), comise de către Consiliul Judeţean Covasna, respectiv de preşedintele acestuia, Demeter Janos împreună cu alte persoane din conducerea Consiliului Judeţen Covasna şi a Primăriei municipiului Sf.Gheorghe, constând în organizarea şi defăşurarea în perioada 17-20.08.2007 sub genericul „ÎNTÂLNIREA MAGHIARILOR COVĂSNENI DE PRETUTINDENI”, a unor manifestări publice de amploare cu caracter strict etnic, cu alocarea unor sume de peste 10.000.000.000 lei vechi din bugetul public al judeţului Covasna, şi 1.000.000.000 lei vechi din bugetul municipiului Sf.Gheorghe, dedicate şi avându-i ca beneficiari, doar pe cetăţenii de naţionalitate maghiară din judeţul Covasna, cu excluderea cetăţenilor de naţionalitate română şi de altă naţionalitate decât cea maghiară din judeţul Covasna (germani, rromi, evrei, etc.).

Potrivit declaraţiilor de presă ale conducerii Consiliului Judeţean Covasna, scopul manifestării este de a adânci relaţiile dintre cei plecaţi din acest ţinut şi cei rămaşi acasă, unificarea resurselor spirituale, emoţionale şi financiare, pentru a face cunoscute valorile zonei în Europa şi pentru a stimula dezvoltarea judeţului, dar, totodată acest proiect este unul de comunicare şi redescoperire a identităţii destinat doar maghiarilor care s-au născut în acest spaţiu cultural şi acum trăiesc peste graniţe. (a se vedea „Observatorul de Covasna” din 1.08.2007).

Fiind, prin scopul declarat, o „întâlnire a fiilor judeţului”, excluderea de la participare, pe criteriul strict etnic, a masei de cetăţeni de altă etnie decât cea maghiară din judeţ (din care doar cei de naţionalitate română reprezintă cca.25 %), care nu au fost incluşi şi invitaţi să participe şi să beneficieze de cele oferite doar maghiarilor invitaţi la această manifestare organizată de autoritatea judeţeană a administraţiei publice, din bani publici, constituie un tratament discriminatoriu făţiş şi premeditat şi vădeşte atitudinea cinică şi arogantă a organizatorilor faţă de covăsnenii nemaghiari, trataţi ca cetăţeni de rang inferior, care nu au meritul şi dreptul de a fi băgaţi în seamă şi de a sta la masă cu conjudeţenii lor, maghiarii, deşi sunt şi ei „fii ai judeţului” şi contribuabili.

Nu doar simplii cetăţeni, dar nici personalităţile de naţionalitate română cu demnităţi şi funcţii publice din judeţ nu au fost invitaţi la manifestare.

Toate materialele publicitare prin care s-a făcut o vastă şi costisitoare propagandă acestei manifestări au fost întocmite exclusiv în limba maghiară, adresându-se doar maghiarilor: afişe, panouri publicitare de mari dimensiuni amplasate pe tot teritoriul, anunţuri exclusiv în presa de limbă maghiară, site-ul exclusiv în limba maghiară, www.vilagtalalkozo. ro dedicat manifestării, etc.

Prin acest comportament activ şi premeditat, care prin efectele pe care le generează, favorizează doar comunitatea maghiară şi o defavorizează nejustificat pe cea românească, supunând-o unui tratament injust şi degradant faţă de cea maghiară, s-a creat o atmosferă de îndreptăţită nemulţumire şi indignare în rândul cetăţenilor, dar reacţiile publice care reclamau discriminarea nu au fost luate în seamă de organizatori.

Dincolo de aspectele de ordin moral şi politic, acest fapt prin care sunt ignoraţi şi desconsideraţi cu bună-ştiinţă cetăţenii români de naţionalitate română din judeţul,Covasna, reprezintă în mod evident, o discriminare etnică flagrantă şi inadmisibilă comisă în mod premeditat, în dispreţul făţiş al Constituţiei şi legilor în vigoare în România, precum şi al normelor europene, de către persoanele din conducerea autorităţilor administraţiei publice judeţene şi locale , prin încălcarea drepturilor noastre cetăţeneşti fundamentale, având în vedere:

1. Constituţia României:

· Art. 1 alin.(5): În România, respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie;

· Art.13 : În România, limba oficială este limba română. ;

· Art.15 alin.(1): Cetăţenii beneficiază de drepturile şi de libertăţile consacrate prin Constituţie şi prin alte legi şi au obligaţiile prevăzute de acestea.

· Art. 16, alin. (1) – „Cetăţenii sunt egali în faţa legii, fără privilegii şi fără discriminări”;

· Art.31, alin.(1), (2) şi (4): (1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit.

(2) Autorităţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal.

(4) Mijloacele de informare în masă, publice şi private, sunt obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice.

· Art. 54: (1) Fidelitatea faţă de ţară este sacră.

(2) Cetăţenii cărora le sunt încredinţate funcţii publice, precum şi militarii, răspund de îndeplinirea cu credinţă a obligaţiilor ce le revin şi, în acest scop, vor depune jurământul cerut de lege.

2. Legea nr.215/2001 a administraţiei publice locale :

· Art. 2, (4) Prin colectivitate locală se înţelege totalitatea locuitorilor din unitatea administrativ-teritorială.

· Art.103: (2) Preşedintele consiliului judeţean asigură respectarea prevederilor Constituţiei, punerea în aplicare a legilor, a decretelor Preşedintelui României, a hotărârilor şi ordonanţelor Guvernului, a hotărârilor consiliului judeţean, precum şi a altor acte normative.

· Art. 65. – (1) Primarul depune în faţa consiliului local jurământul prevăzut la art. 34 alin. (1).

· Art. 34. – (1) Consilierii locali ale căror mandate au fost validate depun în faţa consiliului local următorul jurământ în limba română: «Jur să respect Constituţia şi legile ţării şi să fac, cu bună-credinţă, tot ceea ce stă în puterile şi priceperea mea pentru binele locuitorilor comunei (oraşului, municipiului, judeţului)… . Aşa să-mi ajute Dumnezeu!»

3. Ordonanţa nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată :

· Art. 1. – (1) În România, stat de drept, democratic şi social, demnitatea omului, drepturile şi libertăţile cetăţenilor, libera dezvoltare a personalităţii umane reprezintă valori supreme şi sunt garantate lege.

(2) Principiul egalităţii între cetăţeni, al excluderii privilegiilor şi discriminării sunt garantate în special în exercitarea următoarelor drepturi:

c) drepturile politice, şi anume drepturile electorale, dreptul de a participa la viaţa publică şi de a avea acces la funcţii şi demnităţi publice;

d) drepturile civile, în special:

f) dreptul de acces la toate locurile şi serviciile destinate folosinţei publice.

(4) Orice persoană fizică sau juridică are obligaţia să respecte principiile enunţate la alin. (2)

· Art. 2. – (1) Potrivit prezentei ordonanţe, prin discriminare se înţelege orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă, pe bază de rasă, naţionalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare HIV, apartenenţă la o categorie defavorizată, precum şi orice alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea, înlăturarea recunoaşterii, folosinţei sau exercitării, în condiţii de egalitate, a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social şi cultural sau în orice alte domenii ale vieţii publice.

(2) Dispoziţia de a discrimina persoanele pe oricare dintre temeiurile prevăzute la alin. (1) este considerată discriminare în înţelesul prezentei ordonanţe.

(3) Orice comportament activ ori pasiv care, prin efectele pe care le generează, favorizează sau defavorizează nejustificat ori supune unui tratament injust sau degradant o persoană, un grup de persoane sau o comunitate faţă de alte persoane, grupuri de persoane sau comunităţi atrage răspunderea contravenţională conform prezentei ordonanţe, dacă nu intră sub incidenţa legii penale.

(11) Comportamentul discriminatoriu prevăzut la alin. (1)-(7) atrage răspunderea civilă, contravenţională sau penală, după caz, în condiţiile legii.

· Art. 3. – Dispoziţiile prezentei ordonanţe se aplică tuturor persoanelor fizice sau juridice, publice sau private, precum şi instituţiilor publice cu atribuţii în ceea ce priveşte:

c) serviciile publice sau alte servicii, accesul la bunuri şi facilităţi;

· Art. 4. – În înţelesul prezentei ordonanţe, categorie defavorizată este acea categorie de persoane care fie se află pe o poziţie de inegalitate în raport cu majoritatea cetăţenilor datorită diferenţelor identitare faţă de majoritate, fie se confruntă cu un comportament de respingere şi marginalizare.

· Art. 10. – Constituie contravenţie, conform prezentei ordonanţe, dacă fapta nu intră sub incidenţa legii penale, discriminarea unei persoane fizice, a unui grup de persoane din cauza apartenenţei acestora ori a persoanelor care administrează persoana juridică la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată, respectiv din cauza convingerilor, vârstei, sexului sau orientării sexuale a persoanelor în cauză prin:

a) refuzarea acordării serviciilor publice administrative şi juridice;

h) refuzarea acordării pentru o persoană sau un grup de persoane a unor drepturi sau facilităţi.

· Dreptul la demnitatea personală

Art. 15. – Constituie contravenţie, conform prezentei ordonanţe, dacă fapta nu intră sub incidenţa legii penale, orice comportament manifestat în public, având caracter de propagandă naţionalist-şovină, de instigare la ură rasială sau naţională, ori acel comportament care are ca scop sau vizează atingerea demnităţii ori crearea unei atmosfere de intimidare, ostile, degradante, umilitoare sau ofensatoare, îndreptat împotriva unei persoane, unui grup de persoane sau unei comunităţi şi legat de apartenenţa acestora la o anumită rasă, naţionalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată ori de convingerile, sexul sau orientarea sexuală a acestuia.

4. Convenţia internaţională privind eliminarea tuturor formelor de discriminare rasială din 21/12/1965, publicată in Buletinul Oficial nr. 92 din 28/07/1970

· Art. 1 În prezenta convenţie, expresia “discriminare rasială” are în vedere orice deosebire, excludere, restricţie sau preferinţă întemeiată pe rasă, culoare, ascendenţă sau origine naţională sau etnică, care are ca scop sau efect de a distruge sau compromite recunoaşterea, folosinţa sau exercitarea, în condiţii de egalitate, a drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale în domeniile politic, economic, social şi cultural sau în oricare alt domeniu al vieţii publice.

· Art. 2 a) fiecare stat parte se angajează să nu recurgă la acte sau practici de discriminare rasială împotriva unor persoane, grupuri de persoane sau instituţii şi să facă în aşa fel încît toate autorităţile publice şi instituţiile publice, naţionale şi locale, să se conformeze acestei obligaţii;

b) fiecare stat parte se angajează să nu încurajeze, să nu apere şi să nu sprijine discriminarea rasială practicată de vreo persoană sau organizaţie, oricare ar fi ea;

c) fiecare stat parte trebuie să ia măsuri eficace pentru a reexamina politica guvernamentală naţională şi locală şi pentru a modifica, abroga sau anula orice lege şi orice reglementare avînd drept efect crearea discriminării rasiale sau perpetuarea ei, acolo unde există;

d) fiecare stat parte trebuie, prin toate mijloacele corespunzătoare, inclusiv, dacă împrejurările o cer, prin măsuri legislative, să interzică discriminarea rasială practicată de persoane, de grupuri sau de organizaţii şi să-i pună capăt;

e) fiecare stat parte se angajează să favorizeze, dacă va fi cazul, organizaţiile şi mişcările integraţioniste multirasiale şi alte mijloace de natură a elimina barierele între rase şi a descuraja ceea ce tinde spre întărirea dezbinării rasiale.

· Art.4 Statele părţi condamnă orice propagandă şi orice organizaţii care se inspiră din idei sau teorii bazate pe superioritatea unei rase sau unui grup de persoane de o anumită culoare sau de o anumită origine etnică, sau care pretind să justifice sau să încurajeze orice formă de ură şi de discriminare rasială şi se angajează să adopte de îndată măsuri pozitive menite să elimine orice incitare la o astfel de discriminare sau orice acte de discriminare şi, în acest scop, ţinînd seama de principiile formulate în Declaraţia universală a drepturilor omului şi de drepturile enunţate în mod expres în articolul 5 al prezentei convenţii, ele se angajează, îndeosebi:

a) să declare delicte pedepsite prin lege orice difuzare de idei bazate pe superioritate sau ură rasială, orice incitare la discriminare rasială ca şi orice acte de violenţă, sau provocare la astfel de acte, îndreptate împotriva oricărei rase sau oricărui grup de persoane de o altă culoare sau de o altă origine etnică, precum şi orice sprijin acordat unor activităţi rasiste, inclusiv finanţarea lor;

b) să declare ilegale şi să interzică organizaţiile, precum şi activităţile de propagandă organizată şi orice alt fel de activitate de propagandă care incită la discriminare rasială şi care o încurajează şi să declare delict pedepsit prin lege participarea la aceste organizaţii sau la aceste activităţi;

c) să nu permită autorităţilor publice sau instituţiilor publice, naţionale sau locale să incite la discriminare rasială sau s-o încurajeze.

· Art.5 În conformitate cu obligaţiile fundamentale enunţate în articolul 2 al prezentei convenţii, statele părţi se angajează să interzică şi să elimine discriminarea rasială sub toate formele şi să garanteze dreptul fiecăruia la egalitate în faţa legii fără deosebire de rasă, culoare, origine naţională sau etnică, în folosinţa drepturilor următoare:

e) drepturi economice, sociale şi culturale, în special:

vi. dreptul de a lua parte, în condiţii de egalitate, la activităţii culturale;

f) dreptul de acces la toate locurile şi serviciile destinate folosinţei publice, cum ar fi mijloacele de transport, hoteluri, restaurante, cafenele, spectacole, parcuri.

Faptele de discriminare sesizate prin prezenta se înscriu în seria de acţiuni – unele sesizate anterior instituţiei Dvs – menite a impune ca fapt împlinit a autonomiei teritoriale pe criterii etnice a aşa-zisului « Ţinut Secuiesc », prin care se urmăreşte oficializarea de facto a limbii maghiare, în detrimentul limbii române, iar cetăţenii români de altă naţionalitate decât cea maghiară sunt marginalizaţi şi discriminaţi făţiş.

Faţă de cele de mai sus, solicităm cercetarea cazului, identificarea şi sancţionarea tuturor persoanelor vinovate de comiterea acestor fapte de discriminare gravă a întregii comunităţi româneşti din judeţul Covasna, luarea măsurilor ce se impun pentru intrarea în legalitate şi prevenirea perpetuării acestor practici discriminatorii în activitatea autorităţilor administraţiei publice judeţene şi locale. conform competenţelor ce vi le conferă legea în acest sens, respectiv art. 19/4 şi urm. din O.G. nr. 137/2000, republicată şi HG nr. 1149/2001, modificată şi completată.

Despre modul de soluţionare a acestei sesizări, vă solicităm a ne înştiinţa conform art. 20 alin.(8) din O.G. nr. 137/2000, republicată.

Sf.Gheorghe,

20 august 2007 Cu stimă,

PREŞEDINTE,

Av. Ioan SOLOMON











    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Distribuie acest articol!

    Urmărește alte articole

    Dan Tanasă

    "Din zei de-am fi scoborâtori,
    C-o moarte tot suntem datori!
    Totuna e dac-ai murit
    Flăcău ori moș îngârbovit;
    Dar nu-i totuna leu să mori
    Ori câine-nlănțuit."
    Titlul poeziei: Decebal către popor
    Autor: George Coșbuc

    „Dacă nu lupți pentru ceea ce vrei,
    meriți ceea ce ai.”
    John C. Maxwell

    © 2025 dantanasa.ro. All rights reserved.
    Despre mine Blog Partidul AUR