Claudiu SereiredentismRomaniaseparatism etnicsovinism

Un material cutremurator – Jurnalul National: Romanii cu limba taiata (un material de Claudiu Sere si Diana Rotaru)

În Harghita şi Covasna am văzut români cu limba tăiată pe jumătate sau de tot. Români care mai păstrează graiul românesc doar atunci când vorbesc cu Dumnezeu. În rest, se ceartă, se iubesc, fac afaceri, comunică pe ungureşte. Unii de nevoie, alţii din convingere. Fiecare Românie emană, de undeva de sus, panoramic, o aură a locului. În Harghita şi Covasna e ca şi cum ai trăi o peliculă a pământului începută printr-un calm iluzoriu, mocnind pe fond ca o bombă cu ceas. Românii de aici sunt pătimaşi. E greu să le înţelegi pacostea extremă chiar şi atunci când te afli în mijlocul lor. Trăind printre ei începi să observi că între românii şi etnicii maghiari armele se scot pe la dos, şi de-o parte şi de alta, ca într-un război de gherilă a minţii, voinţei şi forţei.
DOBOLI, LOCUL UNDE S-AU ÎNCĂLECAT VORBELE
“Eu mă consider român neapărat”, zice Nicolae Vancsea. În Doboli, un cătun al comunei Plaieşii de Jos, lumea îl strigă Mikloş, pentru că “limba care vorbim aicea ungureşte este”. La Doboli sunt în jur de 60 de familii de români ortodocşi. Toţi vorbesc ungureşte de pe vremea bunicilor, nici ei nu mai ştiu de ce şi de când, aşa le-a fost obiceiul. Se roagă însă pe româneşte şi asta foarte rar, cam pe când merg la biserică, la înmormântări, de sărbători sau de Ziua Recoltei. Atunci spun “Tatăl Nostru” purtând cu fală costumul naţional unguresc. “Românii de aici se mai ţin de rude sau de religie. Numai asta îi uneşte. Altfel trăiesc o viaţă maghiarizată. Vorbesc limba, ascultă muzica, dansează Chiundaşul”, zice Tunder, “Zâna Bună” cum sună pe româneşte numele ei. La Doboli, doar Maria Vancsea, cântăreaţa de la biserică, mai poartă o ie românească croită de mâna ei, prin tinereţe. Pe ea nu au încercat maghiarii să o atragă la biserica lor – “acolo unde se zice politică”, deşi cu alţi săteni au reşit să facă asta. În mare parte, zice ea, prin căsătoriile mixte. Aici, în Doboli, până şi ţiganii sunt maghiari. “La biserica ortodoxă trebuie să contribui şi tu cu ceva”, zice Maria şi atunci ţiganii s-au trecut la catolici, de la care primesc bani, ajutor şi înţelegere. Iar când mor, mor pe ungureşte, la cimitirul lor.

Tot materialul aici.

Articole similare

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back to top button